Svar på Kulturmonitors frågor angående konkursbegäran inskickad av Dansk Forfatterforening
Frågorna skickades på mejl av Anne Thora Lykkegaard den 18 augusti 2025 och svaren skickades i vändande mejl av Mikael Palmqvist, VD Hoi Publishing Danmark, den 20 augusti 2025.
Hvad tænker I om, at Dansk Forfatterforening og kuratoren bag det konkursramte Superlux har indsendt konkursbegæringer på Historia og Hoi Forlag?
När det gäller kuratorn bakom Superluxkonkursen så förstår jag att man från deras sida försöker att nå framgång med att gå vägen via en konkursansökan. Anledningen till att man gör detta är ju självklart för att vi, via vår advokat, har bestridit kuratorns begäran om återvinning. Detta kommer inte att leda till att Hoi Forlag Aps försätts i konkurs utan att den rättsliga tvisten kring frågan om återvinning fortsätter.
Avseende Dansk Forfatterforenings agerande mot Historia Group Aps så måste jag säga att jag är lite överraskad då vi har presenterat en plan för utbetalning av de ännu inte utbetalda roylaties som föreligger. När det gäller totalen av den skulden så är Historia Group Aps en mindre del av detta men det är kanske så att Anne Koldbaeck har samverkat med kuratorrn bakom Superluxkonkursen för att försöka få ut maximal effekt i att utsätta oss för en stark press. Det kommer dock inte att påverka vårt agerande utan vi arbetar vidare mot en lösning.
Det som är anmärkningsvärt i hela den här frågan är det oförstående man har kring att den situation vi sitter i beror på ett extremt mismanagement av tre tidigare direktörer vi har haft i den danska verksamheten som inte i tid har vidtagit nödvändiga åtgärder för att få ekonomin i balans. Att efter det leda en verksamhet som befinner sig i ekonomisk obalans har, i motsats till vad Anne Koldbaeck verkar tro, ingenting att göra med kunskap om förlagsbranschen utan att man måste ha erfarenhet av att städa upp i bolag som har misskötts, och med de tuffa åtgärder som krävs i detta, försöka få en fungerande verksamhet med en ekonomi i balans och som är lönsam.
Att jag råkar vara svensk ser jag inte i sig har något med saken att göra såvida det inte, Anne Koldbaeck, per definition innebär att man är inkompetent och olämplig som företagsledare.
Vi har ingen som helst anledning att försätta de båda förlagen i konkurs utan vi har en plan för hur vi ska städa upp bolagen ekonomiskt och i detta hantera såväl skatteskulder som andra skulder, roylaties inbegripet. Det verkar dessutom som att Anne Koldbaeck har fått uppfattningen om att det är Hoi Publishings svenska författaravtal som är skulden till allt ont men verkar omedveten om att i stort sett ingen av de författare det handlar om har ingått avtal av den karaktären utan är författare med avtal i huvudsak ingångna med Superlux och Historia innan Hoi Publishing AB genomförde förvärven.
Att försöka driva författarnas intressen via att försätta en aktör i konkurs vittnar om okunskap kring hur en konkurs hanteras utifrån fordringars prioritet. I det fall det skulle bli en konkurs så är författarnas royalties en s.k. oprioriterad fordran och det innebär med största sannolikhet att det inte kommer att utbetalas någon royalty överhuvudtaget till författarna. När vi nu tydligt förklarat för Dansk Forfatterforening att vi är villiga att ta vårt ansvar för att lösa detta istället för att själva sätta bolagen i konkurs så är min tolkning av deras agerande att man inte vill arbeta mot att finna en lösning där författarna de facto får utbetalt sina royalties. Med hänsyn till att man agerar på det här kortsiktiga sättet så är min uppfattning att detta inte primärt handlar om författarnas roylties utan en möjlighet för Anne Koldbaeck och Dansk Forfatterforening att få bort ett av dom oönskade s.k. hybridförlagen från marknaden.
Vi har från början haft en tydlig plan i att koncentrera den danske förlagsverksamheten i ett bolag och med ett antal imprints i detta bolag. Det är också så vi kommer att göra oaktat vad Dansk Forfatterforening gör eller tycker om detta.
Er de to forlag i jeres optik konkurstruede?
Det är två förlag med en ansträngd ekonomi där vi självklart har värderat om vi vill fortsätta att driva förlagen vidare eller inte. I och med detta är det självklart att vi i det kapital som vi tillför måste känna oss trygga med att det inte finns mer överraskningar i förlagen som kan påverka de ekonomiska förutsättningarna. Därför gör vi tre saker för närvarande. 1. Vi drar ner alla kostnader till ett minimum varefter vi bygger upp en förlagsverksamhet på det sätt som vi vill att den skall verka och fungera. 2. Vi går igenom intäktssidan för de kommande sex månaderna och konsekvent med detta tittar vi på hur mycket kapital vi behöver tillföra från koncernmodern för att säkerställa den fortsatta driften av bolagen. 3. Beroende på vad vår utvärdering leder fram till kan det bli så att vi inte ser att vi kan fortsätta i nuvarande konstellation om det inte finns ekonomiska förutsättningar för att bolagen är i ekonomisk balans och lönsamma över den kommande tolvmånadersperioden.
Dansk Forfatterforening begrunder sin indsendte konkursbegæring med, at flere af deres medlemmer hverken har fået opgørelser over solgte bøger, og dermed ikke ved, hvor mange penge de mangler i udbetalte royalties, samt manglende royalty-udbetalinger. Dansk Forfatterforening skriver, at en konkursbegæring vil stoppe Hoi Publishings "helt igennem uanstændige behandling af danske forfattere gennem mere end 18 måneder". Kan I forstå, at Dansk Forfatterforening på den baggrund har indsendt en konkursbegæring?
Dansk Forfatterforening har självklart rätt till att ha en uppfattning om hur ett avtal är formulerat och vad det innehåller. Det som vi däremot inte kan acceptera är att det som bevisligen fungerar väl i Sverige och tidigare under de sju åren som Hoi Forlag Aps varit verksamma har fungerat på ett bra sätt även här i Danmark, över en natt på grund av Anne Koldbaecks personliga uppfattning om hur avtalen är formulerade skall, betraktas som oanständiga. Det som är oanständigt i så fall är att man från hennes och Dansk Forfatterforenings sida överhuvudtaget inte vill sitta ner och ha en dialog kring vad som är fel i avtalen enligt hennes uppfattning och hur hon tycker att de borde se ut istället. Trots upprepade försök i att få en sådan dialog till stånd har hon och Dansk Forfatterforening inte velat ha en sådan öppen och konstruktiv dialog utan har bara bestämt att det rätt och slätt för hennes och deras del är "my way or the highway".
Hvad betyder de her to konkursbegæringer for Hoi Forlag og Historia Groups ambitioner på det danske forlagsmarked? Vil I fortsætte med at operere på det danske marked? Hvis ja, hvorfor?
Jag är medveten om att Dansk Forfatterforening vill att det ska framstå som att 100% av författarna är missnöjda med vår förlags- och royaltymodell, men så är självklart inte fallet. Vi har en mängd författare som trivs med vår modell och som vi fortsätter att arbeta tillsammans med och kommer att hjälpa att få sina böcker utgivna i Danmark. Det kommer att ske endera i nuvarande struktur eller mera sannolikt i en samlad dansk verksamhet som ser ut på samma sätt som i Sverige
Dansk Forfatterforening har kun modtaget 35.000 kr. i royalty-udbetalinger. Hvornår kan de forvente at modtage resten af de 201.000 kr. til deres medlemmer?
Vi kommer att fortsätta enligt den betalningsplan som vi har åtagit oss även under den process som de båda andra parterna har satt igång, och vår absoluta övertygelse är att ha löst hela situtationen med royalties i enlighet med den plan vi presenterade för Dansk Forfatterforening den 8 augusti.